in(je)holland



De gekunstelde glimlachen van gemaakte glamourfiguurtjes zijn een van de eerste dingen waarmee je wordt geconfronteerd bij een bezoek aan de website van hogeschool inHolland (aan de caps-mania,"INHOLLAND", doe ik, helaas voor de marketingnozems, niet mee). Naast glamourfags en -bitches lachen ook de gezonde Hollandse koppen van Tim, Marieke, Sarah, Tom, Marjolein, Allan of Vera je toe, afhankelijk van de fase waarin het flashfilpmje zich bevindt (als je het heel erg treft, krijg je zelfs de mooie rode ogen van IBMS(?)-student Martijn te zien!). Geil geworden van al die vre-se-lijk vriendelijke kopjes kan je je vervolgens meteen inschrijven voor een studie met de aansprekende naam CMV, FSM of IBL (of kies je net als Martijn voor het kinky-klinkende IBSM?).

In het kader van mijn ambities (ik blijf bewust lekker vaag) heb ik mij de afgelopen dagen intensief beziggehouden met inHolland. En "Poeh Hé" (zou Tommie zeggen), wat loopt er daar een hoop mis. Sterker nog: mislopen zou een compliment zijn daar dat impliceert dat normaliter zaken goedlopen. Dat is helaas niet het geval op de grootste (en meest roze) onderwijsinstelling van Nederland. Met 41,000 studenten en 3,000 medewerkers heeft Jos Elbers (not a pretty sight) een waar imperium opgebouwd. "Do you think he's compensating for something?", zou Donkey zeggen. Maar goed. inHolland: foute boel. Waarom? Dat zal ik even uitleggen.

Graag geef ik de hogeschool de gelegenheid 'zichzelf' even voor te stellen. Komtiedan:

“Hogeschool inHolland (...) een hogeschool waar de student centraal staat. Bij ons werk je aan je persoonlijke ontwikkeling en aan je carrière (...) samen met jou stippelen we een persoonlijke leerweg uit. Je kunt je opleiding zo samenstellen dat deze precies aansluit op je wensen en ambities”.

Klinkt leuk. Maar wat komt ervan terecht? Niets. Uit een rapport van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb), de daarop volgende rapportage van NOVA, een onderzoek van het Noord-Hollands Dagblad, en de door studenten opgerichte website INJEHOLland.nl (vrije interpretatie van de naam) blijkt namelijk dat het een ramp is om er te werken of te studeren. In een angstklimaat van voortdurende reorganisatie, waarbij jaarlijks meer dan honderd formatieplaatsen worden geschrapt, vrezen docenten en medewerkers voor hun baan. Studenten hebben zo te maken met gefrustreerde, gedemotiveerde docenten en zien de inspirerende, mondige, docenten vertrekken. Voor kritiek is immers geen plaats in Elbers' onderwijsfabriek.

Aandacht voor de student en zijn of haar persoonlijke ontwikkeling blijkt afwezig te zijn. Uit het voorlopige LSVb-rapport blijkt dat slechts 13% van alle ondervraagden ooit met een studieadviseur heeft gesproken, 79% voelde zich minder dan 'redelijk persoonlijk' benaderd door inHolland en 96% heeft geen persoonlijke leerweg uitgestippeld (Korsakoffpatiënten kunnen even omhoogscrollen als ze vergeten zijn waar die term vandaan komt). Daarnaast wordt geklaagd over de informatievoorziening, over de deskundigheid van mentoren, over de kwalificaties van docenten, over lesuitval, het lage aantal contacturen en de slechte organisatie en ICT-ondersteuning.

"Genoeg, genoeg", zul je nu wel denken. Dan zal ik overgaan tot het beantwoorden van de vraag die nu op ieders lippen brandt. Waar je je kunt aanmelden? Hier!

10 comments:

FeWipS® said...

Fantastisch Johnny, dat ik dit soort nieuwsberichten dankzij jou niet hoef te missen in het verre China doet me bijzonder veel goed.
Zelf ken ik 1 kerel die erop zit en die was ook niet bepaald onder de indruk zullen we maar zeggen.
Mooi statement, laten we hopen dat er iets van doorkomt ;-)

Jonathan said...

Ik heb in het kader van de voorbereiding op mijn sollicitatie de berichtgeving van diverse media erop nageslagen, enkele rapporten doorgewerkt en zelf wat gesprekken gevoerd met (voormalig) studenten en alles wat ik hoor wijst in een richting: het is een bende daar op die schools.

Jonathan said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Jonathan said...

Waarde vijand van het volk, ik zit inderdaad niet op inHolland, dat heb je goed gelezen. Maar geeft het inHollandstudent zijn je de garantie op de hoogte te zijn van het reilen en zeilen van (alle 17) inHolland schools? Ik heb mijn stuk geschreven op basis van gesprekken met een halfdozijn studenten en docenten van diverse inHollandafdelingen, ik heb een groot aantal artikelen gelezen over inHolland, heb de website, de (openbare) jaarverslagen en het Instellingsplan en heb rapporten van de Onderwijsbond (AOB) en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) erop nageslagen.

Al met al denk ik een tamelijk goed beeld te hebben gekregen van de situatie. Een beter beeld dan dat ik zou hebben, zou ik studeren op één van de zeventien afdelingen. Wel zal ik direct toegeven dat de geschetste problematiek niet op elke opleiding en school speelt; er zullen opleidingen én afdelingen zijn waar alles prima loopt. Maar dat neemt niet weg dát er problemen zijn en dat die aangepakt moeten worden.

De reden waarom Jos Elbers (iemand die ik inderdaad persoonlijk niet ken) prominent naar voren komt in mijn verhaal is dat deze heer zichzelf heel prominent naar voren brengt in de media en dat hij daar ook alle reden toe heeft; hij is immers voorzitter van het college van bestuur (dus de big cheese) en is dus aanspreekpunt voor eenieder die iets over inHolland heeft te melden. Daarbij is hij degene geweest die inHolland heeft gemaakt tot wat het is; van één hogeschool tot een enorm collectief van 17 scholen en daarmee de grootste onderwijsinstelling van Nederland.

Om terug te komen op je kritiek:
- ik ken 'ze' inderdaad niet persoonlijk, maar weet heel goed wat 'ze' doen en zeggen te zullen gaan doen (jaarverslag, instellingsplan).
- ik oordeel niet op basis van persoonlijke ervaringen, maar baseer mij op een divers spectrum aan bronnen.
- dit alles neemt natuurlijk niet weg dat ik niet stinkend jaloers ben op de geweldige band die inHollandstudenten en -docenten met elkaar hebben; de intensieve en (vooral ook) persoonlijke aandacht die inHollandstudenten krijgen van studieadviseurs en mentoren; de organisatorische perfectie waardoor ik op elk moment van de dag op de hoogte ben van alle zaken betreffende mijn studie; de hoge kwaliteit van de aangeboden studies; het fijne werkklimaat waarin docenten zich bevinden en dat doorwerkt in het enthousiasme waarmee zij lesgeven; de geweldige medezeggenschapssituatie waarin ieder kan zeggen wat hij of zij zou willen veranderen; en last but not least de inspirerende weblogs waarin studenten hun ei kwijt kunnen.

Anonymous said...

DAG Jonathan,

Als je zelf niet op deze school zit, wat beweegt jou om je zo druk hierover te maken? Er zijn toch leukere dingen? Ik studeer overigens bij Inholland en ben het helemaal niet met je eens, vind het een goede school.

Jonathan said...

Ik ben heel blij dat je het een goede school vindt. Als je mijn (net iets te lange) post hierboven heb gelezen weet je dat ik niet van mening ben dat het op iedere afdeling van inHolland een zootje is.

Mijn betrokkenheid is aangewoekerd door wat ik over inHolland heb gelezen en gehoord en aangesterkt door de manier waarop inHolland met de kritiek omgaat.

Mijn recentste post is hier een goed voorbeeld van. Sommige dingen kunnen echt niet door de beugel en daar moet iets over worden gezegd (en geschreven).

Anonymous said...

Hallo,

Ik ben (gelukkig)een jaar geleden afgestudeerd aan de studentenfabriek die tegenwoordig INHOLLAND heet... Ik ben als bestuurslid van een studievereniging nauw betrokken geweest met de opleiding luchtvaart en diens verhuizing naar Delft. Ik kan je vertellen; Het beeld wat in NOVA wordt geschetst is juist. Er wordt niet geluisterd aan de top. De feedback die docenten, leerlingen en andere medewerkers geven wordt aan de kant gelegd. Hierdoor ontstaat ontevredenheid. Als kritiek wordt gegeven wordt er gedreigd (met ontslag -medewerkers- of rechtzaken -www.injeholland.nl- )niet gepraat. De initiatiefnemers van INjeholland.nl hebben een jaar geleden al met ELbers om de tafel gezeten en kregen allemaal beloftes van beterschap. Een jaar later is er nog niks veranderd, sterker nog: het is alleen maar slechter geworden! Ik ben blij met het onderzoek van Rutte, maar ik vrees dat hij -net als voorganger Nijs- INHOLLAND het handje boven het hoofd houd...

gegroet,

Kris

Anonymous said...

Naar aanleiding van Nova mijn reactie hierop.
Jos Elbers zegt o.a het volgende.
“Onze medewerkers die zo fantastisch bezig zijn met deze ontwikkeling, zich uit de naad werken om dit te realiseren, daar heb ik absoluut bewondering voor.”
Alleen die medewerkers hebben geen bewondering voor hem, zie:

Employee Satisfaction Monitor Hogeschool INHOLLAND

Enkele samengevatte resultaten uit een vertrouwelijk onderzoek (enquête) van INHOLLAND zelf. (schaal 0-10)

Organisatie

Leuke organisatie 4,6
Trots op INHOLLAND 3,9
Betrokkenheid medewerker 5,5
Omgangsvorm binnen IH prettig 4,7
Waardering binnen INHOLLAND 4,0
Op de hoogte van doelstellingen 6,2
Op de hoogte ontwikkelingen 6,1
Goede informatievoorzieningen 4,3
Vinden in het beleid 3,8
Vertrouwen in leiding van IH 3,3
Baanzekerheid voor medwerker 4,7

Ontwikkelingsmogelijkheid

Opdoen nieuwe kennis 6,4
Ontplooien binnen werk 5,9
Ervaren van persoonlijke groei 5,8
Aandacht voor pers.ontwikkeling 4,4

Dit onderzoek, dat zo negatief was uitgevallen voor INHOLLAND mocht van Jos Elbers niet bekend worden gemaakt, terwijl dit van te voren toegezegd was!

In het NOVA interview van 16 maart heeft Jos Elbers het er nog over dat 90% van de studenten tevreden waren.
Een maand later is dit percentage gezakt naar 70%, dat betekend dat er in één maand tijd 20% meer ontevreden studenten zijn bijgekomen 20% x 41000 studenten = 8200 studenten

Jonathan said...

Ja, het tevredenheidsonderzoek onder medewerkers ('MTO' als ik mij niet vergis) is echt dramatisch. Lijkt me een sterke illustratie van de werksfeer..

Anonymous said...

Jonathan, wat ben je toch aandoenlijk...