Cal komt eraan



Het wordt spannend! Vanmorgen was de introductiebijeenkomst van de International Student Services Office: een presentatie van welbekende feiten, aangevuld met een lange praat over veiligheid, door een politieagent die net iets té vol was van zichzelf (ook letterlijk ;), afgerond met een slaapverwekkend praatje over verzekeringen. Aan het eind van de middag werd het echter leuk: papa Trond Petersen sprak ons toe over zijn eigen ervaringen aan Amerikaanse universiteiten en gaf ons een indruk van wat we kunnen verwachten.

Kort na zijn praatje ben ik de boekhandel in gelopen om te kijken wat voor literatuur er wordt voorgeschreven. Ik schrok me rot. Het eerste vak dat ik bekeek, Research Methods, telde zes boeken, variërend van kleine paperbacks tot dikke pillen. Het volgende vak dat ik opzocht, Contemporary Theory, had zelfs acht boeken: voor mij onbekende boeken en klassiekers van Weber en Durkheim. Het derde vak dat ik vond spande de troon: Sociological Theory, door Neil Fligstein, kent welgeteld veertien boeken die je verplicht moet lezen. Al gauw zo'n 4000 pagina's..

Laat ik echter het woordje 'rot' nuanceren tot dat ik het héél spannend vind. Trond gaf me verder de indruk dat ik wel een graduate course binnen kom, maar dat het niet aan te raden is er meer dan twee te volgen. Ik denk dat ik het zelfs bij één hou en dat aanvul met twee undergraduate courses. Ik ga zodirect nog wat speurwerk doen op het net naar de docenten en vakken die ze geven.

Hoe dan ook: ik heb er zin in! Kan niet wachten tot het weekend voorbij is en de lessen starten.

No comments: